
Svenska Golfförbundet säljer sin medieverksamhet till Egmont. I köpet ingår tidningen Svensk Golf, Golfguiden och sajten svenskgolf.se. Egmont tar över verksamheten inklusive de fem anställda från den 4 maj 2015. Svensk Golf kommer även i fortsättningen vara tidningen för medlemmar i svenska golfklubbar.
– Vi är glada för att vi lyckats nå en överenskommelse med ett stort förlag och seriös aktör inom mediebranschen som kan utveckla och fortsätta ge ut en tidning till Sveriges golfare, säger Svenska Golfförbundets ordförande Christer Bergfors.
Svensk Golf är med en utgåva på ca 310 000 exemplar tio gånger om året en av landets största tidskrifter. Den grundades 1946, köptes 1964 av Svenska Golfförbundet och blev samtidigt förbundets officiella medlemstidning.
I ett samarbetsavtal med Egmont som löper över fem år, beställer Svenska Golfförbundet tidningar till golfklubbarnas medlemmar enligt nuvarande princip med en tidning per hushåll.
Egmont Publishing ger idag ut Golf Digest och under hösten 2015 kommer Egmont bilda en ny golfredaktion. Detta sker i samband med att Svenska Golfförbundets förbundssajt Golf.se lanseras i sin nya form, där Min Golf fortsatt finns kvar.
– Detta förvärv är i linje med den del av vår strategi som handlar om att ta marknadsledande positioner inom ett antal intresseområden och dessutom förstärker affären vårt digitala erbjudande, säger Per Kjellander, VD för Egmont Publishing.